Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak na nás působí, co vidíme a slyšíme?

5. 3. 2019

snezenky.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

„Vnímání nám říká, že něco je. Myšlení nám říká, co ta věc je, cítění nám říká, co nás je hodno.“ (Carl Gustav Jung [on line] citáty.net)

 

  1. Ceny končící číslem 9

Trik počítá s tím, že cenu zaokrouhlíme směrem dolů, např.: 99,90 na 99. Pokud takto nakupujeme v supermarketu, velké nákupy nás vyjdou dráž, než máme uloženo v hlavě a to i přesto, že na displeji vidíme a platíme vyšší cenu. U ceny s částkou 99 vnímáme, že nám zbydou vrácené peníze, i když je to jen koruna. Přestože tento způsob oceňování zboží máme spojený s Baťovými cenami, je už úspěšně používán tisíce let.

 

  1. Telefonická oslovení

„Výhodné“ obchodní nabídky nebo „nezávazné“ schůzky s obchodním zástupcem, které jsou prezentovány jako platné jen nyní nebo nikdy. V naší zemi u obchodní nabídky pořád ještě stačí v průběhu hovoru říci ANO a tím je uzavřena platná obchodní smlouva za námi neznámých podmínek. Telefonní operátoři bývají velmi dobře proškoleni k vedení hovoru za účelem uzavření obchodu či sjednání obchodní nebo informativní schůzky, umí se vrátit k nevydařenému vyjednávání a přimět ty, kteří odmítli, i už něco koupili, aby si kupovali stále znovu.

Možné východisko: bezpečnější je se s operátory vůbec nebavit, i když jich je člověku líto, že musí z nedostatku jiných příležitostí dělat tuto práci. Stejně tak není vhodné pouštět podomní prodejce do domu a bytu.

 

  1. 1 + 1 zdarma!

Často v letácích, výkladních skříních či regálech vídáme nápisy: kupte 1 + 1 zdarma, předsezónní či posezónní výprodej, akční sleva apod., které vyváří iluzi výhodné nabídky. V těchto případech se prodejce a výrobce spokojí s nižším ziskem za účelem vysokého obratu a nalákáním nových zákazníků, kteří si v obchodě koupí i jiné zboží. Mnozí lidé kupují i to, co ani nechtějí a nepotřebují, protože se mylně domnívají, že nákupem šetří své peníze.

Řešení: Ptát se sama sebe: Opravdu to chci; co mně nebo mým dětem nákup přinese; k čemu to budu používat či nosit atd.

„Výhodná koupě je něco, co nepotřebujete, za cenu, které nedokážete odolat.“ (Franklin Jones [on line] vtipné citáty)

 

  1. Reklama

Úkolem všudy přítomných reklam je bezmyšlenkovité zvyšování spotřeby vzbuzováním uměle vytvořených potřeb a přání spolu se strachem z odsudku známých a závistí. Tím se rozmělňuje rozdíl mezi cenou za zboží i služby a nevyčíslitelnou cenou přátelství, lásky a rodiny. Každá propagace má svůj cíl a prostředky, kterými ho dosahuje. Reklama se dělí na:

  • Informativní o novinkách, inovacích, nových provozovnách či zajímavých místech atd.
  • Otevřená v novinách, časopisech, rozhlase, televizi, na internetu, reklamních plochách, billboardech atd.

— Prostředky:

  • Zaměření na skryté lidské obavy, touhy a přání i vyvolávání závisti a strachu
  • Předvádění příběhů, báječných zážitků, výletů, dovolených a luxusu ale i použití humoru;
  • Vytváření nevědomého návyku na stálý konzum.

— Cíle:

  • Iluze výhodné pomoci a pocitu, že si lze úplně všechno koupit;
  • Touha zažít pocit ukazovaného štěstí;
  • Objednané a zaplacené ukázky toho, co by pro nás mělo být nejlepší;
  • Okamžité získání „výhodně“ poskytnutých financí či „zdarma“ na to, nač nejsou peníze = vnucování půjček nebo náhodných výher.
  • Skrytá je v různých tzv. odborných článcích např.: o zdravé výživě, které se po čase ukáží jako mylné nebo z „vlastní zkušenosti“ např.: přípravky na hubnutí, které nefungují a dále ji nevědomky přijímáme v seriálech i filmech
  • Podprahová je zakázána

„Reklama je poslední dobyvačnou ideologií.“ (Oliviero Toscani [on line] citáty.net)

 

Literatura:

  1. Carr, Allen. Snadná cesta k životu bez dluhů. Jaro. Praha 2017. 204 s. ISBN: 978-80-906783-0-9
  2. Ivan Bertl. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problém. Česká andragogická společnost. Praha 2017. 123 s. ISBN: 978-80-905460-8-0
  3. Vladimír Pikora, Markéta Šichtařová. Nahá pravda, aneb, Co nám neřekli o našich penězích a budoucnosti. NF Distribuce. Praha 2012. 256 s. ISBN: 978-80-260-2811-6
  4. SANDEL, Michael J. Co si za peníze (ne)koupíte. BizBooks. Praha 2013. 207 s. IBSN: 978-80-265-0060-5
  5. Urban, Jan. Ekonomie bez mýtů a iluzí. Grada Publishing. Praha 2014. 208 s. IBSN: 978-80-247-4132-1