Jdi na obsah Jdi na menu
 


4. 12. 2018

obrana.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak nepodléhat škodlivým manipulacím?

Každý z nás:

  • má své slabé stránky, které někdo může zneužít ve svůj prospěch

  • chce občas druhého i bez zlého úmyslu oblafnout

Ze všeho nejlepší je manipulativnímu jednání předcházet, což znamená vážit si sám sebe i druhých a otevřeně se s partnerem a přáteli bavit o svých i jejich přáních a potřebách. V práci je vhodné si udržovat pověst znalého odborníka, spolehlivého a svých kvalit si vědomého zaměstnance. To ovšem neznamená, že nikdy a v ničem neuděláte chybu.

„Nebojte se udělat chybu. Ale ujistěte se, že neuděláte stejnou chybu dvakrát.“ (Akio Morita [on-line] citáty.net)

Někdy může být člověk na něco naštvaný, nedaří se mu nebo je i přímo školený v ovlivňování druhých ve svůj vlastní prospěch. Když se nás kdokoli a jakkoli proškolený pokouší nepříznivě ovlivnit, vnímáme nepříjemný pocit, až pachuť. Vždy je třeba dát najevo, že se nám takovéto jednání nelíbí. Rychle reagující lidé na manipulativní pokusy reaguji intuitivně, a proto se jim ne vždy podaří vše vyřešit podle svých pozdějších představ. Ale pořád je lepší nepovedená reakce než žádná.

„Pohotová odpověď je to, na co přijdeme až za 24 hodin.“ (Mark Twain [on-line] citáty.net)

Většinou jsme manipulativními útoky znejistěni. Proto je lepší, když jsou prvotní reakce a odpovědi předem připraveny. Vždy je dobré:

  1. Uvědomovat si, co chci i nechci a jak se cítím.
  2. Pokud někdo křičí a vzteká se, dejte mu čas na zklidnění a následnému vypovídání se.
  3. Ani v  případě urážek, výhrůžek či ponižování z úst šéfa není vhodné jen nečinné mlčení.

Co je třeba udělat?

  1. Zachovat klid a věcnost.
  2. Když mluvíte, snažte se dívat do očí.
  3. Očima, mimikou a pohyby dát najevo, že se vám způsob jednání nelíbí.
  4. Pokud je možné odejít, tak s přijatelnou výmluvou opustit prostor jako např.: odejít z pokoje, předváděcí akce, zavěsit nevyžádaný telefon či do bytu a domu nepouštět nezvané cizí lidi.
  5. Vhodně převést řeč na jiné téma jako např.: Opravdu zajímavé, a co rád děláte ve volném čase? Nebo - ale to dnes pořád jen prší.
  6. Nikdo z nás není povinen si nechat ubližovat, ponižovat a urážet se
  7. Každý z nás je člověk hodný úcty, slušného a rovného zacházení

„Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a odpovědnost za vaše konání.“ (Dalajláma [on-line] citáty.net)
 

Vždy je potřebné rozlišovat, vůči komu se ohrazujeme:

  • Dětem zhruba od 3. let do puberty je vždy třeba vysvětlovat, proč jim nelze splnit jejich přání. Pokud dítěti chceme v budoucnu vyhovět, sdělíme mu, za jakých okolností a přibližnou dobu. Vždy musíme dbát na to, abychom neztratili důvěru svých dětí.
  •  V případě pokusů dospívajících a partnera vždy postupujeme co nejcitlivěji a nejohleduplněji. Vůči jiným lidem vždy volíme mírnější reakce než vůči profesionálům.
  • Je vhodné vyjádřit očima, mimikou a pohyby, že se nám takto vypočítavé vyjadřování nelíbí; převést řeč na jiné téma jako třeba: Zajímavé, a chtěl/a bys …; nebo co kdybychom šli na procházku atd. Pokud jsme toho schopni lze odpovědět s humorem, ale přitom nesmíme dopustit, aby se partner cítil poníženě.
  • U šéfa či jiného nadřízeného pracovníka, kontroly atpod., pokud jsou přítomni i vaši kolegové, je potřeba si i je získat na svou stranu. Protože si každý zaměstnanec chce udržet své pracovní místo, může reagovat i otázkami jak, kdy, proč a co. Např.: Jaká opatření lze přijmout; co byste považoval/a za vhodné. Ale ať vše dopadne jakkoli, tak nás nikdo nemůže ponížit ani nám ublížit, když to neuděláme sami.

„Vypuštěné slovo se nedokáže vrátit.“ (Neznámý autor [on-line] citáty.net)

  • Čím déle si nežádoucí ovlivňování necháme líbit, tím budeme častěji a nejvybíravěji ovládáni. Nakonec si budeme myslet, že z této situace nemáme vůbec žádné východisko. Takto postižení lidé se cítí jako v pasti, ze které není úniku. Pak je velké riziko, že se jejich reakce zvrtne až v nebezpečné myšlení, jednání či nemoci.

„Nikdy nezdiskreditujte svůj instinkt. Nejste paranoidní. Vaše tělo může zachytit špatné vibrace. Pokud něco hluboko uvnitř říká, že něco není správné s osobou nebo situací, věřte tomu“ (Ralph Smart [on-line] citáty. net)

  • Odolání nevyžádaných nabídek, pozvánek reklam a slibům něčeho zdarma je jednoduché, protože vnitřně cítíme, že firma či jiná organizace chce jen vydělat. K ochraně před reklamami na jakékoli půjčky lze použít tento citát:

„Bankéř je člověk, který vám zapůjčí deštník, když svítí slunko, a chce jej zpátky, když začne pršet.“ (Mark Twain [on-line] citáty.net

  • Vždy musíme ptát sám sebe, zda nabízené vůbec potřebujeme a proč by nám kdokoli cizí dával něco úplně zdarma.

Nekoledujte si o potíže. Jsou zdarma a najdou si vás samy.“ (Darynda Jones [on-line] citáty. net)

  • Ze všeho nejhůř se člověk brání před manipulací ze strany politiků, vlivných lidí a médií, protože zjednodušeně a upraveně řečeno nikdo do nich stejně jako do melounů nevidí.

„Kdo důvěřuje sobě, předstihuje ostatní.“ (čínské přísloví [on-line] citáty.net)

Na příští týden připravím příspěvek o důvodech nevybíravého chování a jednání a možnostech jejich předcházení

 

Literatura a internetové zdroje:

  1. PÖHM, Matthias. Umění slovní sebeobrany. Grada Publishing. Praha 2013. 191 s. ISBN 978-80-247-4795-8
  2. THIELE, Albert. Jak na „špinavé“ triky a útoky v komunikaci. Grada Publishing. Praha 2010. 236 s. IABN 978-80-247-3310-4
  3. Citáty.net: Akio Morita, Mark Twain, Dalajláma, Ralph Smart, Darynda Jones, čínské přísloví
  4. Fotografie: Pixabay