Jdi na obsah Jdi na menu
 


Komunikační manipulace

27. 11. 2018

manipulace.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovlivňování mysli

Lidská komunikace bývá většinou manipulativní. Je tedy velmi důležité vždy zjišťovat její důvod.

  1. Přínosná:

  • Hledání porozumění
  • Motivace – pomoc k využití vlastního nevnímaného potencionálu
  • Prospěšné působení rodičů a učitelů na děti a studenty či lékařů na nemocné lidi
  • Oboustranně výhodné smlouvy, obchody a služby bez jakýchkoli kliček
  1. Dětská

Třeba, když si dítě přeje příliš drahou věc. Malé dítě prosí a pláče, ale velké dítě už říká např.: „Všichni už mají …“; „Každý tam jde.“

„Dětská lež nemusí být vždycky vadou, může být také příznakem fantazie.“ (Jan Werich, citaty.net [on line])

3. Narušení našeho vnímání

  • Sebepoškozující

Často poškozujeme sami sebe vlastními myšlenkami jako např.: Co si lidé o mně pomyslí?; Nebude se na mě zlobit?; Co si o mě sousedé, kamarádi/ky, rodiče, děti atd. řeknou?; Přece to mu (jí, jim) nemohu udělat.; Nejsem trapná/ý?; Co když to zkazím?;  Musí to být dokonalé!; Vše co chci, za každou cenu musím mít.; I když se musím zadlužit, koupím si to, protože jsou na mne tak hodní.; Vyhovím jim, jen aby na mne už tolik nekřičeli (neobviňovali, nezesměšňovali či nenadávali)

„Je třeba znát sebe sama. I kdyby to poznání člověku nepomohlo najít pravdu, alespoň si tak uspořádá vlastní život, a to je nejlepší, co může udělat.“ (Blaise Pascal, citaty.net [on line])

  • Blízké vztahy

Poškozováním manželských, partnerských, přátelských, kamarádských, kolegiálních i sousedských vztahů bývají pokusy o ovládnutí a tím i nevědomého zneužití druhého, jako např.: Potřebuji mít víc volnosti než ty; Když tam nepojedeme, tak mne nemáš rád/a.; Nemůžeš chodit ven sám/a.; Je to jen tvá vina!; Jestli mě máš trochu rád/a, tak to pro mne uděláš.;“ „Vloni si zapomněl/a na mé narozeniny, tak bys alespoň ….“; „S kým pořád někde trajdáš?“; „Radši si to udělám sám/a, ty bys…“; „Když přestanu chodit do hospody, tak…“

Pro lidi je mnohem lehčí ublížit těm, co milují, než těm, kterých se bojí.“ (Niccolo Machiavelli, [on line] AZ citáty. cz)

  • Ovlivňování z pozice moci:

Šéf, politik a další vlivní lidé, kteří ovlivňují lidi ve svůj prospěch či prospěch skupiny, snadno vyslovují jak plané sliby, tak i výhrůžky. Také zastrašují, křičí, jsou věčně nespokojeni a pohrdají ostatními. Neváhají šířit polopravdy a zaměňovat příčiny za následky. Odkazují na vzdělání, společenské postavení, vliv, zkušenosti, ale nic skutečného a přínosného nenabízí. Do slovníku takovýchto lidí mimo jiné patří např.: Je třeba uznat, že; Jestli máš (máte) trochu rozumu, tak sám/a vnímáte; statistika (průzkumy) ukazují; zvládneme to; alespoň v něčem bychom mohli trochu ustoupit; pokud to nezměníte názor, uplatníme vůči vám postih; když se vám to nelíbí, najdeme si za Vás náhradu.; Mohu vás ujistit; naší povinností je …

„Každý trpěný nebo zakrývaný zlořád je cosi jako kapitálek ukládaný ve prospěch příštích politických dobrodruhů a šarlatánů…“ Politická nutnost" říká se věcem, které nejsou jaksi docela v pořádku, ale o kterých to nechceme říci.“ (Karel Čapek, citaty.net [on line])

  • Podvodné "obchody a služby

Na základě požadavků firem i různých organizovaných společenství, pro které pracují nebo v nichž působí, z nás jen potřebují dostat souhlas s jejich námi nevyžádanou nabídkou. Za každý takový souhlas, případně podepsanou smlouvu obdrží provizi nebo postup v hierarchii, která činí pouhý zlomek čistého zisku firmy, organizace či organizované skupiny.

— Používané triky a taktiky jsou např.: Pokud se rozhodnete nyní, získáte slevu a ještě tento hodnotný dárek.; Už jsou tu jen poslední kusy, poslední nabídka neboli teď nebo nikdy!; Rozhodněte se správně.; Myslete na ….; Toto vám zajistí zdraví, bezpečnost, finance atd.; Uvádí se pouze kladné a přínosné vlastnosti, které nic jiného nesplňuje.; Mámení častého souhlasu: Může se stát …; je pravda, že …; líbilo by se vám …; jak byste se cítil/a, kdyby byl váš problém vyřešen atpod.

„Falešná řeč, falešné slovo? Slova nikdy nelžou, lžou jen lidé, kteří jich užívají k tomu, aby zneužívali důvěřivosti ostatních lidí.“ (Otto František Babler [on line] citáty.net)

  • Média

„Média nám nepředkládají skutečný odraz světa, ale takový jaký chtějí, abychom viděli. (Petr Havránek, zdroj: https://kazdydenscitatem.cz/

Média nás emotivně informují i o neověřených okolnostech a zároveň zamlčují informace, které jsou podstatné a zveličují nepodstatné. Proto považuji za důležité všechny zprávy srovnávat s tím, co vidím, slyším, vnímám a cítím a případně říkají a ukazují v zahraničí.

  • Reklamy

— Nejnebezpečnější mi připadá reklama pro děti, které propagují hlavně sladkosti, pochutiny, hračky a další věci. Pro rodiče je velmi těžké svým dětem vysvětlovat, že jim tolik toho nemohou kupovat.

— Také reklama s dětmi a roztomilými zvířaty pro dospělé útočí přímo na naše přirozené city.

— Zaměření na zvýšení společenského statutu, který se pořízením prezentovaného produktu nezmění.

— Nezměrné štěstí, které budu prožívat, když se obrátím na firmu poskytující propagovanou službu, nejčastěji půjčky. Snadno člověk může zapomenout, že potom bude muset roky jen platit a ty peníze budou chybět na jiné daleko důležitější věci.

„Reklama neprodává zboží ani myšlenky, ale šlágrový, hypnotický model štěstí.“ (David Ogilvy, citaty.net [on line]

 

Každé nežádoucí ovlivnění naší psychiky nás vysiluje a nutí nás se zabývat zbytečnými a nežádoucími věcmi. Potom nemáme čas a ani chuť se věnovat sami sobě, svým dětem, partnerům a lidmi, na kterých nám opravdu záleží. Rezignujeme na své zájmy, koníčky a ještě navíc můžeme být popuzení a roztržití. Proto se příští středu podíváme na to, jak se bránit.

 

Literatura a internetové zdroje:

  1. EDMÜLLER, Andreas. Velká kniha manipulativních technik. Praha. 2011. Grada Publishing. 264 s. ISBN 978-80-247-3778-2
  2. BOLINGER, Dwight Le Merton, Jazyk jako nabitá zbraň. Praha. Zima. 2008. 251 s. ISBN 978-80-254-0313-6.
  3. Fotografie: Pixabay
  4. Citáty [on line]:
  • Petr Havránek, https://kazdydenscitatem.cz/;
  • Citáty.net.: Jan Werich, Karel Čapek, Blaise Pascal, Otto František Babler, David Ogilvy
  • AZ citáty. cz: Niccolo Machiavelli